Anpassa träningen efter hur du mår

Anpassad träning efter välmåendeI höstas hade jag en ganska tung period, jag var väldigt stressad och blev ganska låg som person. Jag blir lätt stressad och för mig sätter sig smärtan tydligt på nacke och axlar. Träningen för mig då blev en belastning och kändes bara jobbig. Promenader (och innebandy) räckte och fungerade bäst för mig. Gärna utan musik eller pod då till och med det kändes stressande. Jag behövde tystnad, och vara själv med mina tankar. Det funkade för mig. Det blev en bonus om jag tog mig iväg för att gymma. Jag kände att jag behövde anpassa träningen efter hur både jag och min kropp mådde.

Nu däremot, när jag känner mig lugnare, gladare och mer tillfreds ser jag fram emot att träna. Jag är motiverad och får bara härlig energi av det. Jag älskar denna känsla och hoppas den håller i sig.

Det jag menar är att vi måste anpassa vår träning efter hur vi mår. Hur kroppen mår. Det ska kännas bra både fysiskt och psykiskt. Vi måste lägga träningen på den nivån vi är, och ibland acceptera att man inte alltid är på topp. Ibland räcker det med promenader. Det viktiga att komma ihåg är att all träning eller rörelse är bättre än ingen.

2 kommentarer
  1. Väl skrivet! Har själv varit i samma situation. Tystnad är bra medicin och träning i valfri form när man är under stress/nedstämdhet.

    1. Ja lugnet och tystnaden var väldigt välbehövlig för att komma ner i varv! Hoppas du hittat tillbaka och mår bra:)

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras