10.000 steg om dagen – 6 tips

Du ha säkert hört att rekommendationerna är att gå minst 10.000 steg om dagen ur ett hälsoperspektiv. En del hävdar till och med att det krävs ännu mer. Tyvärr är det många som har svårt att nå upp till det. För en med ett stillasittande jobb krävs medvetna och aktiva val för att lyckas. Jag själv tycker att man inte behöver fokusera för mycket på själva siffran. Det viktiga är att få in regelbunden rörelse och promenader under dagen. Fokusera på det istället! Gå fram och tillbaka i rummet med jämna mellanrum bara för att aktivera kroppen.

 En promenad eller löprunda kan inte kompensera för den tiden du sitter stilla resten av dagen. 

10.000 steg om dagen – 6 tips

Promenadmöten
Ta trappor istället för hissen
Gå eller cykla till jobbet och affären
Stegräknare – de med stegräknare rör sig generellt mer
Parkera lite längre bort/hoppa av bussen någon hållplats tidigare
Placera kopiator/skrivare/kaffeautomat eller annat du använder på jobbet lite längre bort

Detta är bara några enkla aktiva val du kan göra i vardagen. Du kommer säkert på massa fler. Regelbunden rörelse i vardagen är en investering i dig själv och din egen hälsa.

Ju mer rörelse dagligen, desto bättre hälsa.
För ett bättre välmående.

10.000 steg/dag - 6 tips

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras