Del 3 om hälsofrämjande – Hälsofrämjande arbete

Vad är hälsofrämjande arbete?

”Med hälsofrämjande arbete menas den process som gör det möjligt för oss människor att öka kontrollen över och förbättra vår hälsa”.  – WHO:s definition

Hälsofrämjande arbete är viktigt att tänka på i många sammanhang, inte bara när det kommer till sig själv och sin egen hälsa. Ett hälsofrämjande synsätt i skolor och på arbetsplatser är lika viktigt. Vilka faktorer bidrar till ökat välmående och ökad hälsa hos individer på skolor och arbetsplatser?

Förebyggande arbete behövs förstås också, men jag tror att vi många gånger fokuserar lite för mycket på det. Vi borde börja i rätt ände, att se till vad det är som ökar hälsa och välmående. Hälsofrämjande arbete stärker och lyfter det som bidrar till en bättre hälsa. Vad är det som gör att elever och anställda mår bra? Vad är det som förbättrar deras hälsa? Det ska vi hålla fast vid och verkligen ta hand om.

Exempel på hälsofrämjande aktiviteter i skolan kan vara att uppmuntra elever att leka utomhus, gå eller cykla till skolan. På en arbetsplats kan det exempelvis vara att ha tillgång till friskvård, en bra fysisk miljö, socialt stöd, tydlig organisation, flexibla arbetstider, och såklart empowerment. Empowerment (läs om det i förra veckans inlägg) handlar om faktorer som leder till självskattad hälsa. Möjligheten att påverka, att vara delaktig i beslut och känna meningsfullhet är några faktorer som bidrar till välmående på arbetsplatser.

 Sammanfattningsvis handlar hälsofrämjande arbete om att utgå från en helhetssyn över det som bidrar till ökad hälsa- vad är det som gör att individer förbättrar hälsa och välbefinnande? Vilka är friskfaktorerna?

Tänker du på att arbeta hälsofrämjande? Kanske gör du det omedvetet? Om inte, är det någonting som kan vara värt att fundera över?

Läs del 1- vad är hälsofrämjande?
Läs del 2 – vad är empowerment?

Inga kommentarer

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.